Opråb om baby-luger

Status på kalorietælling og vægttab i marts måned

I marts måned har jeg haft fokus på at tælle kcal og ramme et fast indtag på ca. 1.800 kcal dagligt og +/- 140 gr. protein (læs første del her). Jeg har valgt at tælle kcal og ligge i et lille kcal underskud, fordi jeg gerne ville tabe 1-2 kg fedt, og sænke min fedtprocent. For mig virker det at tælle kcal (vel og mærke for en periode), men for andre kan det være, at det slet ikke er vejen frem. Det er utrolig vigtigt for mig at pointere, at det er meget individuelt, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer, når man gerne vil tabe sig eller tage på – eller bare ændre sine vaner generelt. Samtidig vil mange måske også ryste på hovedet over, at jeg gerne vil tabe mig, men jeg synes i den grad, det er vigtigt at respektere andre folks mål, uanset hvad de må være. Jeg har valgt at være åben omkring mit fokus i marts, men det er har også været min hensigt at vise, hvordan et vægttab kan foregå. Rigtig mange har også skrevet til mig, at de har fundet stor inspiration, har tabt sig og har lært meget omkring dem selv og deres kost, og det bliver jeg simpelthen så glad for 🙂

‘Derfor synes jeg ikke 1.200 kcal om dagen er en god ide’

Nå, tilbage til min status, for hvordan er det gået? Her kommer de kolde facts:

Start vægt: 67 kg
Fedtprocent målt med Harpenden fedttang: 19.07%
Kropsmål, målebånd:
Mave: 88 cm
Talje: 73 cm
Numse: 98 cm
Lår: 52 cm
Arm: 28 cm

Slut vægt: 65,8 kg
Fedtprocent målt med Harpenden fedttang: 17,37%
Kropsmål, målebånd:
Mave: 83 cm
Talje: 70 cm
Numse: 94 cm
Lår: 52 cm
Arm: 26,5

Vægttab: -1,2 kg
Fedt%: -1,7%
Cm: -13,5

Det har uden tvivl været en hjælp for mig at tælle kcal, og være sikker på mit høje proteinindtag. Det er ikke noget, jeg anbefaler man gør i for lang tid, fordi du gerne skulle få en føling med hvor meget/lidt du skal spise for at være i lille kcal underskud, ligevægtsindtag eller kcal overskud. Hvis du har spørgsmål til noget som helst så tøv ikke med at spørge eller skrive en kommentar. Husk igen, at det er meget individuelt om du er til kcal tælling eller ej, men hvis du gerne vil nå et mål, fx vægttab, så kan det være vejen frem. Det kan også være lærerigt og en øjenåbner. Prøv det og se. Ellers hjælper jeg dig gerne med en kostplan. Klik her.

Og en lige en kæmpe high five fra mig til mine 2 veninder, der har været med på sidelinjen, og også selv prøvet at tælle kcal. De har tabt sig ca. 1,5 kg hver, og fedtprocenten er faldet fra 28,5% til 23,96% for den ene, og fra 20,72% til 19,55% for den anden. De har lært rigtig meget omkring deres kost, og har fået gode redskaber med sig. Det er så flot! 🙂

Vil du gerne udregne dit basalstofskifte og energiforbrug, så kan du gøre det her.

Min hvide tank top er fra Reebok, du finder den her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Opråb om baby-luger