Lækker, nem omelet

Derfor synes jeg ikke 1.200 kcal om dagen er en god ide…

Min IG indbakke boomede igår efter jeg delte et par stories om, at jeg ikke vil anbefale, at man kun spiser 1.200 kcal om dagen under et vægttab. Og for at svare alle på en gang, tænker jeg det vist er på sin plads med det her blogindlæg. For du kan altså sagtens tabe dig ved at spise langt mere end blot 1.200 kcal.

Der er SÅ mange delte meninger om, hvad der er det rigtige og forkerte at gøre og spise, når du gerne vil tabe dig. Desværre er der også mange ‘gode’ råd om, hvor lidt du skal spise. Det efterfølgende er min holdning, og jeg ved der både er flere der er enige med mig, men nok også nogle der er uenige, og det er helt okay. Jeg har selv gjort mig en del erfaringer, og har hjulpet og rådgivet vel nok over 500 kvinder de sidste 6 år.

I 2016 tabte jeg mig 6,3 kg og 43 cm på 10 uger. Min fedt% faldt fra 24,3% til 17,9% målt på en Tanita vægt, og 17% målt med en Harpenden fedttang, og endte med en vægt på 63,4 kg. Jeg spiste i de 10 uger 1.200 kcal om dagen, op på daværende tidspunkt var jeg glad for mit resultat. MEN. Efterfølgende havde jeg svært ved at spise mere eller leve uden restriktioner. Det havde sat sine spor, og jeg tog efterfølgende på igen. De 10 uger lærte mig enormt meget og gjorde, at jeg blev bedre rustet til at vejlede mine egne klienter og sætte mig i deres sted. Så jeg fortryder ikke de 10 uger, men jeg vil aldrig igen gøre det på den måde, eller udsætte mine klienter for det samme.

Før- efter billede fra mit forløb i 2016

I 2018 februar, startede jeg et online forløb med Daniel Risgaard, der skulle hjælpe mig tilbage i form efter min graviditet. Jeg trængte til, at der var en anden der planlagde min træning og holdt mig i ørene med kosten. På 12 uger tabte jeg mig 5,4 kg og 57,5 cm’er (målt på skulder, talje, navle, midt på maven, balder, lår, læg og arme), og endte med en vægt på 66,6 kg. Jeg startede med at spise 1.600-1.700 kcal og så steg jeg stille og roligt til ca. 2.000-2.200 kcal.

Som du kan se på de 2 forløb, er der ikke stor forskel på de kg jeg tabte og de cm’er jeg tabte. MEN, den store forskel er tiden efterfølgende. Jeg vejer nu mellem 66-67 kg, nogle dage 65,5 kg. Det svinger fra dag til dag, og jeg spiser det jeg har lyst til. Jeg styrketræner 3-4 x ugen, og løber når jeg har lyst.

Og hvad vil jeg gerne frem til? Det håber jeg du kan regne ud: Du skal ikke sulte dig selv, spise 1.200 kcal og føle dig sulten og træt, for at opnå et vægttab. Vil du gerne tabe dig, holde vægten og få sunde gode vaner, så kan du i min optik godt spise 1.500-1.700 kcal om dagen, og komme rigtig langt, men vigtigst af alt, så kan du holde vægten og de vaner, du får opbygget. Og lige en lille oplysning: de fleste skal have 1.300-1.400 kcal/dagen for bare at fungere (basalstofskifte), og så kommer al bevægelse og træning udover. Det giver måske et behov for lad os sige 2.000 kcal/dagen for bare at bevare vægten. Hvis du så gerne vil tabe dig ca. 500 gr./ugen, skal du trække for 500 kcal fra. Det giver 1.500 kcal. (dette er blot et lidt firkantet eksempel, men håber du forstår).

I marts måned vil jeg gerne tabe 1-2 kg, og samtidig dele med jer, hvordan jeg rammer mine kcal og makrops. Det kan du læse mere om her.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lækker, nem omelet