Jeg har været modig og valgt en ny, speciel brille

Sund kost og kalorietælling

Det der med at tælle kalorier, er lidt et omdiskuteret emne. Mange taler for, men ligeså mange taler imod. Jeg har i mange år ikke rigtig gået op i selv at tælle kalorier, men mere spist efter min sunde fornuft. Da jeg startede i forløb hos Daniel Risgaard for 1 år siden, startede proces ‘track din kost og ram dine makros’ (marko = protein, fedt og kulhydrat). Hvilket kort sagt betød, at jeg skulle tracke alt, hvad jeg spiste via My fitnesspal og ramme et fast kalorieindtag og proteinindtag. Det var med til, at jeg fik de kalorier jeg skulle have, men især også nok protein, for at sikre jeg bibeholdte min muskelmasse, mens jeg tabte fedt, og lå et i lille kalorieunderskud. Derfor synes jeg, at kalorietælling i nogle tilfælde kan være den rigtige løsning. Men det er meget individuelt.

Få et indblik i min kost og bliv (forhåbentlig) motiveret’

Siden oktober/november måned har jeg ikke tracket min kost i app’en My fitnesspal, men spist efter min intuition. Jeg lærte så meget om mig selv og min kost ved at tracke i så lang tid. Her i februar måned har jeg via min story på IG givet jer et indblik i min kost, og delt billeder af alle mine måltider. Det har inspireret mange, og det er jeg rigtig glad for! Nu tænker jeg, at mange måske gerne vil følge med i, hvordan det er at ramme et specifikt indtag af kalorier og protein. Derfor vil jeg, så vidt muligt, hverdag dele dagens makrotal i marts måned. Jeg kommer ikke til at gøre det hverdag, men så ofte jeg kan. Måske du har lyst til at være med? Jeg vil gerne tabe 1-2 kg i marts måned, og skal have ca. 1.800 kcal i hverdagene og 2.000 i weekenden, og ramme ca. +/- 140 gr. protein hver dag. Jeg styrketræner 3-4 x ugen, løber hvis jeg har tid 1-2 x ugen, og har en aktiv hverdag.

Hvis du gerne vil følge med, så deler jeg det på min story med #sundmedlineslivsstil – og du må endelig gerne dele med, bare husk tagge mig 🙂

Her kommer lidt billeder fra den sidste måneds måltider

 

12 kommentarer

  • Sarah

    Hej Line,
    Jeg skal også have omkring de 140 g protein om dagen, og jeg synes simpelthen at det er en umulig kamp. På gode dage rammer jeg halvdelen, men på de fleste dage får jeg ikke nær nok protein. Jeg er ikke vegetar, bare utrolig dårlig til at spise åbenbart 🙈 Har du nogle gode ideer til madpakker der er nemme og proteinrige?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Sarah. Til hverdag spiser jeg altid salat med kylling (200 gr.) og til aften sørger jeg for at få samme mængde kød/fjerkræ. Til mellemmåltid spiser jeg bolle med pålæg/ost, hytteost og riskiks, skyr osv. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hej Line. Hvordan regner man ud, hvor mange proteiner man skal have dagligt? Jeg tror jeg ligger i den lave ende da jeg er vegetar, og ikke altid super godt til at huske protein.. Jeg styrketræner ca. 2 gange om ugen

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Line. Det kommer an på flere ting, og kræver lidt mere nøje udregning af fx mig eller en anden kostvejleder/personlig træner 😉 Men du kan godt regne med 1,5 x din vægt som max, men igen kan det være afhængig af flere faktorer. Hvis du ønsker min hjælp, så læs mere her http://www.lineslivsstil.com/programmer 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Monica

    Hej Line,
    Tak for altid god inspiration. Jeg har prøvet at bruge MyFitnessPal flere gange, men går død, fordi jeg synes det er super svært at taste tingene rigtigt ind uden at man skal veje alt. Synes tit at den angiver mange flere kalorier i tingene end der er og derfor synes jeg det er svært at få det rigtige billede af min kost. Vil du lave en video, hvor du viser hvordan du helt præcist bruger appen? Vil være en stor hjælp og give mig mere mod på at prøve at tælle Makros igen😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Monica. Jeg vejer min mad og taster derefter ind. Ja, det tager tid, men langsomt husker man hvor meget det forskellige ca vejer og så synes jeg det bliver nemmere og nemmere. Så altså, jeg gør det ikke på nogen anden nem måde 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cathrine

    Hvordan reger man de tal ud?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Cathrine. Det kan jeg hjælpe dig med eller en anden kostvejleder. Ellers kan du starte med at tracke din mad nu, og se hvor mange kcal du får på en dag. Jeg vil anbefale dig et sted mellem 1600-1800 kcal MEN det afhænger DOG af en del faktorer, fx hvor aktiv du er, hvor meget du træner osv.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeanette

    Blir skønt at følge 👌👌elsker mad billeder

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ej, de kanelsnegle frister jo allerede 😛

    – A

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg har været modig og valgt en ny, speciel brille