Det der med at gå fra modermælk til rigtig mad..

Ser du badevægten som din fjende?

Jeg har selv været der. Der hvor man nærmest vågner med ondt i maven, fordi det er tid til at veje sig, og se hvad tallet på badevægten fortæller. Er det højere end man håber, bliver det en dårlig dag, og har du tabt dig, bliver det en god dag. Men hvorfor? Hvorfor lade tallet på badevægten afgøre om du har det godt, ser godt ud, og om du skal have en god eller dårlig dag?

Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Hvorfor vi ser badevægten som en fjende, og hvorfor tallet er så afgørende for mange (kvinder?). Jeg vil gerne være med til at fjerne det negative fokus og fortælle jer min historie, og hvordan jeg har lært ikke at hade badevægten, men se den som en hjælpende hånd.

img_1242

For mig er det SÅ motiverende, når tøjet begynder at blive for stort. Det betyder, at det går den rigtige vej – men hvad hvis tallet på vægten overskyggede tøj-motivationsfaktoren?

I januar måned besluttede jeg mig for, at jeg ville have hjælp til at få styr på min kost og træning efter min graviditet. Det lyder måske fjollet for nogle, når jeg selv er personlig træner og kostvejleder, men ligesom du måske gerne vil have hjælp til at tabe dig, blive sundere, stærkere og hurtigere, ligeså vel har jeg også brug for, at der er en som hjælper mig og holder mig i ilden. Jeg kontaktede Daniel Risgaard, som er en hamrende dygtig personlig træner og ved hvad han taler om, og bad ham hjælpe mig med projekt ‘Fit mom’. Og jeg er i dag SÅ glad for jeg valgte Daniel (og ja, jeg har betalt for forløbet, hvis du skulle sidde og være nysgerrig). Hver uge har vi ringet sammen og taget en status på, hvordan det gået med både kost, træning, energi, søvn osv. Det har været ret op af bakke ift. søvnen, som er rimelig vigtig når det kommer til vægttab. Men det er lykkedes at tabe mig alligevel, og jeg har fået så mange redskaber med mig videre. Redskaber jeg kan bruge på mig selv, men som jeg også kan bruge i mit arbejde som personlig træner.

Tilbage til det med badevægten. Daniel bad mig om at veje mig hver dag. Det har jeg ikke gjort før, men altid vejet mig 1 gang om ugen, hvis jeg har været i et vægttabs forløb (læs hvordan jeg tabte 12 kg for 2 år siden). Jeg var klar på at prøve det af, og se hvad det kunne give mig ift. at blive venner med badevægten. Og det har altså været en øjenåbner. Min vægt har under hele forløbet svinget dagligt, stille og roligt dalende og endda nogle dage lidt højere igen end dagen før. Men når jeg efter 7-8 dage har lagt de daglige vejninger sammen og taget gennemsnittet, så har jeg tabt mig mellem 300-600 gr. ugentlig – lige efter planen. Det skal lige siges, at jeg ønskede et lille vægttab og komme af med det sidste fra graviditeten, samt at få min styrke tilbage og mere struktur på kosten.

Jeg har nu været under Daniels (kæmpe) vinger i 12 uger. Vi startede d.5/2, hvor jeg modtog mit træningsprogram, som er blevet justeret 1 gang. Og det er pisse hårdt, men super fedt! Jeg har ikke spist efter en specifik kostplan, men efter kcal og antal gr. protein på daglig basis. Det er super individuelt, hvad man føler virker for én; om det skal være en specifik kostplan med opskrifter eller om det skal være efter kcal-tælling. For mig fungerer det fint at tælle kcal, da jeg også har en stor viden omkring kost og hvad de forskellige råvarer indeholder af kcal, meget sidder på rygraden. Jeg har ikke følt, jeg har undværet noget. Jeg har nemlig både spist kage, bolle med ost, is, bland-selv-slik, drukket lidt vin, været på cafe og restaurant, brunch-buffet, påskefrokost. Ja, kort sagt, jeg har spist helt almindelig mad. Så ja, der er plads til ‘både-og’ under et vægttab, det handler om at skabe en balance mellem indtag og forbrænding. Du skal forbrænde mere end du indtager, så du skaber et kcal-underskud.

Jeg har tabt mig 5,4 kg og 57,5 cm’er (målt på skulder, talje, navle, midt på maven, balder, lår, læg og arme) fra d.5/2 til d.5/5. Jeg har næsten fået målt mig hver dag (77 dage), og som i kan se på diagrammet, så svinger det op og ned, men stille og roligt dalende.

line-vaegt-8

Hvad kan du så bruge min historie til? Ja, måske du kan blive venner med badevægten? Jeg ser den ikke som min fjende længere, og jeg bliver ikke ked/sur/frustreret, hvis jeg vejer 500 gr. mere næste dag. Jeg vil ikke råde dig til at veje dig hver dag, resten af dit liv, men jeg kan kun anbefale dig at prøve det for en periode, hvis du gerne vil se, hvordan din vægt ligger på ugentlig basis. Der er så mange faktorer, der kan spille ind på din vægt; søvn, væskeophobning, træning dagen før, stress, menstruation m.m. og hvis du vejer dig en dag hvor vægten er lidt højere, og ikke 2 dage efter hvor den måske er 400 gr. lavere, så har du ikke den indsigt.

Sidst vil jeg gerne sige en ting, som nok er det ALLER vigtigste: Kig dig i spejlet. Er du glad for det du ser, men ked af tallet på vægten? Hvad er så vigtigst? Det er IKKE tallet på vægten der skal afgøre om du skal være glad eller ked. Du kan bruge tallet som en rettesnor og hjælpende hånd, men i sidste ende er det hvad du ser og den måde du ser ud på, der tæller. Du er smuk og unik!

Jeg vil gerne dele mine før/efter billeder med jer (de er taget om morgenen, så i må leve med mit morgentrætte-jeg-får-ikke-meget-søvn-ansigt), både fordi jeg ved det kan motivere dig til at komme igang, men også fordi jeg er stolt af mit resultat. Og det skal vi huske at være: stolte af os selv og rose os selv – og hinanden 🙂

img_1405 img_1407 img_1406

   

8 kommentarer

  • Hej Sanne. Tak for de rosende ord! Jeg kan også godt have dage, hvor jeg absolut ingen energi har, men på en eller anden måde, så giver det mig energi at få trænet. Nu er Theodor blevet gammel nok til at sidde i vores løbevogn, og det er så fedt. Så kan nogle af alle vores gåture blive til løbeture 🙂 Jeg er 1.76 cm høj.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sanne

    Hej Line. Flot forløb og flot efterfødselskrop. Jeg har selv en søn på 7 mdr og har fulgt både dig og Theo. Jeg vejer præcis det samme som dig nu og er dermed tilbage til min efterfødselsvægt. Men jeg er langt fra så fit som dig! Jeg beundrer dig hvordan du har energi til træning trods manglende søvn. Jeg synes det er så svært og var før fødslen vandt til at træne meget, så det er lidt svært at acceptere at kroppen ikke er som før.. Må jeg spørge hvor høj du er?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Sarah. Jeg vil gerne svare dig hvis det kan give dig ro i sindet – men jeg vil først starte med at sige, at du ikke skal sammenligne dig med mig eller andre ift hvad der perfekt eller rigtigt at se ud. Du er smuk som du er!! Husk det 🙂 Mine lår måler 52 cm rundt (jeg måler 20 cm fra knæet og op og så rundt).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • ++

    Hej Line! Sikke et fedt resultat du har opnået! Jeg ved godt, at det er mærkeligt, men jeg er simpelthen nødt til at spørge dig hvor meget dine lår måler? Jeg spørger fordi mine lår er et af mine helt store issues og jeg synes dine lår er perfekte – en af mine veninder påstår dog at mine lår ser lige så tynde ud som dine. Og jeg ved ikke om hun lyver for at være sød eller om mit hoved virkelig er mere fucked up end jeg regnede med og at jeg vitterligt ser mig selv som værende større end jeg egentligt er. Hvis du ikke har lyst til at svare på mit spørgsmål er det helt okay 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Anne. Mange tak 🙂 Ja det har ikke været helt nemt eller en dans på roser. Men sådan er det: det er hårdt arbejde uanset om man har en baby eller ej, men har man et mål, så skal der kæmpes for det 🙂 Jeg har siden Theo var 14 dage gammel trænet 2-4 x ugen. De sidste 3 mdr har jeg styrketrænet 3 x ugen og været til row (cardio) 1-2 x ugen. Jeg har primært skulle holde mig til styrketræning og har kunnet ‘fået lov’ til at lave cardio, hvis jeg passede mine styrketræningspas 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Kære Line,
    Du er virkelig mega sej! Uden søvn og med en baby der kræver både dine bryster og underholdning er det virkelig imponerende hvad du formår at gennemføre! Jeg er selv førstegangs mor til en 3 mdr gammel dreng, og synes det er svært at passe min træning i forhold til hans søvn og øvrige behov. Jeg får også litt dårlig samvittighed hvis jeg er væk fra ham når han er vågen…Hvor meget/ofte har du trænet i dit forløb? Og hvordan er fordelingen mellem styrke og cardio? Tusinde tak for din store inspiration og for at du deler!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tak 🙂 Det er meget lærerigt at veje sig hver dag, og se det på den måde. Det kan kun anbefales. Min vægt var de første dage 72, 71,8, 71,6, 71,6 og så 71. Jeg blev ramt af maveonde mellem 71,6 og 71, så det forklarer springet 😉 Men i løbet af de 3 mdr er min vægt flere gange sprunget 500-600 gr mellem 2 dage, så det er meget realistisk med sådanne udsving.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • S

    Super godt gået og hvor ser du godt ud – faktisk våde før og efter. Meget inspirerende. Jeg vejer selv din startvægt (er 174 cm) og det motiverer mig meget at se din kurve. Den springer meget hurtigt til at starte med. Hvad kan du fortælle om det? Årsag, tanker osv. Tak for en god blog/insta

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

Det der med at gå fra modermælk til rigtig mad..