Inspiration til overkrops træningsprogram

Det der med at gå fra modermælk til rigtig mad..

Ja, jeg synes godt nok det har været lidt af en udfordring (endnu én i mængden i mor-rollen) med at finde ud af, hvad der er bedst at give Theodor at spise. Han er blevet 6 måneder, og det betyder at han skal have andet en grød, grøntsagsmos og min mælk.

Theodor har fået grød til morgenmad og grøntsagsmos til aftensmad siden han var 4 måneder. Vi startede med at give ham det, fordi vi stadig kæmpede med nattesøvnen og havde på fornemmelsen, at han ikke blev mæt nok af min mælk, og derfor ikke sov mere end 1,5-2 timer ad gangen. Jeg ammer ham stadig i løbet af dagen og i forbindelse med måltiderne. Jeg har ikke rigtig lyst til at give ham modermælkserstatning, men det kommer helt sikkert til at blive aktuelt, når han skal passes i den kommende tid.

Jeg følte mig ret meget på bar bund, da han rundede de 6 måneder, og det var tid til at tilføje kød og andet til hans måltider. Derfor spurgte jeg mine søde følgere på Instagram til råds, og jeg lovede flere at samle alle de gode råd og tips. Selvfølgelig er der kæmpe forskel på babyer, os mødre og sundhedsplejersker. Men jeg håber i kan bruge noget af det. Man er bare nødt til at prøve sig frem og se hvad der virker og smager 🙂

  • Grød til morgen evt med frugtmos og grøntsags (fx kartoffel, sød kartoffel, broccoli, gulerod, blomkål) til frokost og aften
  • Lav mos/grød grovere og grovere
  • Hvis ikke grøntsags mos, så udkog grøntsagerne, så de er nemmere at tygge og sluge
  • Kød- og kyllingeboller, hakket okse/kalvefars til deller, fisk (kan blendes i mosen i starten)
  • Blender fra Philips (barnmatsmixer)
  • Kog grøntsager, put dem i muffins silikoneforme og så i fryseren. Så er det lige til at trykke ud. (Husk ikke at blande smør og mælk i mosen, når det skal fryses ned)
  • Bogen “Børn & mad” af Helen Lyng Hansen
  • Hakket oksekød må ikke brankes og kan med fordel blendes i mosen, ligesom med hakket kyllingekød
  • Sørg for at putte fx brød eller andet der skal ‘tygges’ helt ind i munden, gerne i siden, da de nemmere kan tygge det end direkte på tungen
  • BLW princippet: de må spise alt, de tager/fører selv maden op til munden. Fordelen er, at det skaber mere madglæde og giver et mere afslappet forhold til mad
  • Bondebrød med smør, humus, smøreost, leverpostej, torskerogn og lign.
  • www.babykogebogen.dk
  • Mad til små fra Sundhedsstyrelsen
  • Baby chips
  • Tilsæt gerne krydderier, dog ikke salt
  • Der er delte meninger om brød skal være blødt/vådt eller ej. Nogle synes det fungerer andre ikke, så her må i prøve jer frem 🙂 Du kan evt putte lidt modermælk på brødet, hvis det skal være fugtigt
  • Brug fx en maskine som minder om en hvidløgspresser, med blød kartoffel og kød
  • Laksebøffer (nemme at tygge)

TUSIND tak for alle jeres gode råd. Theodor har fået tykkere grød om morgenen og de sidste 2 dage har jeg blendet kylling og avocado i hans mos. Han har også fået små stykker avocado, og det går bedre og bedre med at få det tygget. Så næste step er måske at prøve med lidt brød! Selvom jeg frygter han kløjs i det, men flere skriver, at man bare skal kaste sig ud i det og at de godt selv kan hoste det op igen 🙂

img_1304

Theodor har skål, tallerken, bestik og kop med T fra Design Letters. Jeg har læst, at det er godt at bruge plastikbestik, da metal ikke er rart for gummerne 🙂

   

4 kommentarer

  • Hej Cecilie. Både og. Vi var også forbi en osteopat, og hun var virkelig dygtig – meget speciel oplevelse. Jeg synes det ændrede sig efter da og blev lidt bedre, men han vågner stadig 2-3 mellem kl.23-5 og skal ammes eller trøstes 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Maria. Både og. Vi var også forbi en osteopat, og hun var virkelig dygtig – meget speciel oplevelse. Jeg synes det ændrede sig efter da og blev lidt bedre, men han vågner stadig 2-3 mellem kl.23-5 og skal ammes eller trøstes 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cecilie

    Super indlæg – tak for råd og inspiration til en mor til en snart 4 måneder gammel baby 🙌🏼👶🏼
    Jeg er også nysgerrig på, om det hjalp på nattesøvnen, da I startede på grød?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Hej Line.
    Hjalp det på nattesøvnen, da i begyndte med grød?
    Tak for inspiration! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

Inspiration til overkrops træningsprogram