Mit første halv-marathon.. Eller, næsten da!

Kan man smide fedtet og tabe sig på en sund måde?

JA! Er der noget jeg er træt af, så er det i den grad alle de LYN-kure, du finder i diverse ugeblade. Jeg forstår sku godt, at en eller anden har tabt sig 5 kg på 5 dage. Men hvis du lever af suppe, så vil du tabe dig, og lige så hurtigt tage det på igen, når du vender tilbage til at spise almindelig mad. De kg du taber på en lyn-kur, vil i største grad også være muskelmasse, som du taber, og på den måde, er du lige vidt, for du smider ikke fedtet. Og i min optik, skal du i et sundt vægttab bibeholde din muskelmasse og tabe fedtet.

Jeg vil så inderligt råde dig til at droppe lyn-kure og springe de sider over i ugebladene. For det giver dig ikke et holdtbart resultat. Medmindre du kan se dig selv blive ved med at spise på den måde i 3 måneder, så skal jeg ikke stoppe dig. Men jeg tror det er de færreste, der kan leve af suppe i 3 måneder.

En ting de her lyn-kure har til fælles med et sundt vægttab er ændringer og justering. At du ændrer noget i din kost, justerer og spiser mindre end du plejer. For at tabe dig skal du nemlig være i et kcal underskud hverdag, men det behøver langt fra være et kæmpe underskud, så du kun får 1.000-1.200 kcal om dagen. Når du starter på en kur ændrer du i din kost og får mindre mad og færre kcal. Derfor taber du dig. Det samme gør du i et sundt vægttab, hvor du finder ud af, hvor det er du skal begynde at justere og ændre dine vaner. Og hvad kan det så være?

Spiser du 2-3 portioner til hvert måltid?
Spiser du mange snacks i løbet af dagen?
Spiser du slik, chips, is osv hver dag?
Drikker du flere sukkerholdige læskedrikke/energidrikke hver dag?

Prøv at se på din kost. Hvis du fylder din tallerken op flere gange til dine måltider, går og snacker fx mandler i løbet af dagen, drikker et par energidrikke og lige får lidt slik hverdag, så vil du hurtigt være i kcal overskud. Jeg tror du vil blive overrasket over, hvor mange kcal du får fra dine snacks og læskedrikke.

Jeg vil råde dig til at skære ned på ovenstående og op for grøntsager, proteiner, sunde fedtstoffer og fuldkornsprodukter. Der SKAL være plads til slik, kage og en tur på restaurant eller cafe, og så længe det ikke er hverdag du gør det, kan jeg ikke se noget problem, og så vil du stadig tabe dig.

Jeg har lavet en gratis kostplan til kvinder, den finder du her. MEN, hvis du ønsker en personlig, tilpasset kostplan, så kan jeg hjælpe dig med det. Bare udfyld formularen her, så vil jeg gøre mit for du opnår et sundt vægttab 🙂

img_4979

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mit første halv-marathon.. Eller, næsten da!