Min træning fra i går...

Sådan kan du teste din form!

I dag da jeg stod på løbebåndet og skulle i gang med opvarmningen, besluttede jeg mig for at teste min form og tage en Cooper test. Det er en test, hvor du løber så langt du kan i 12 min.

Jeg bruger ofte Cooper test når jeg starter nye klienter op, hvis deres mål er at forbedre deres løb og kondition. Med en Cooper test kan du finde dit kondital og se hvordan din form ser ud. Du skal starte med at gå i 5 min og løbe let i 5 min. Herefter stopper du løbebåndet, så du kan starte det op igen med ny tid og distance. Og så er det bare om at give den gas i 12 min! Det er selvfølgelig mest korrekt at løbe testen uden for på en bane, men et løbebånd er et fint alternativ, hvis du ikke lige er i nærheden af et atletikstadion eller en lang flad landevej, hvor du kan løbe.

For 1,5 år siden, da jeg var i virkelig god form før Etape Bornholm, løb jeg en Cooper test og nåede 3 km. Det vil sige jeg løb med 15 km/t hele vejen.  Shit man! I dag nåede jeg 2,49 km, så der er lidt vej endnu, men det er fedt at have noget at arbejde hen imod. Næste milepæl er 2,80 km, og jeg regner med at tage testen igen om 1 eller 2 måneder alt efter, hvor meget jeg får løbet. Jeg har forresten altid løbebåndet på 0,5% i incline, da det ellers er meget fladt på 0%.

Jeg har nu et kondital på 45,375 og det er for min aldersgruppe betegnet som højt. Du kan regne dit ud via siden her.

Er du frisk på at tage en Cooper test? Så skriv hvor langt du løber i kommentarfeltet 🙂 Så kan du altid løbe den igen næste jeg gang jeg gør.

loeb

Som man kan se på billedet, så ser jeg ret presset ud mens jeg tager billedet. Og det var jeg også, haha! Men sådan er det når man løber Cooper test, og skal give sig max 🙂

6 kommentarer

  • Ej hvor er du sej! Det er SÅ hårdt når man kommer derop på de knap 3 km, men så fedt når det lykkes. Jeg hepper på dig! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sophie

    Efter lidt juletid og opgave skrivning fik jeg idag endelig taget mig sammen til at prøve Cooper test.
    Et meget godt resultat på 2,96. Km. Mit bedste indtil videre. 🙂 målet er og har i langtid været 3 km. Så næste gang du løber håber jeg når det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Altså en Cooper test er kun baseret på løb og du kan kun bruge tabellen fra Cooper test til at udregne dit kondital med en løbe distance. Men du kan altid lave en test på fx en crosstrainer eller romaskine, så længe du bare gør det samme igen når du skal se om du blevet hurtigere/kommet i bedre form. De af mine klienter, som ikke kan løbe fx pga en skade, de bliver sat til at ro 500 m så hurtigt de kan. På den måde kan jeg teste dem, ved at de skal gøre det samme igen efter 1 eller 2 måneder. Så du kan sagtens lave testen på en crosstrainer, du kan bare ikke bruge den til at finde dit kondital (det jeg linker til).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Camilla. Super sejt 🙂 Vi lavdede Bip-test i gymnasiet, hvilket også er mega hårdt men det er altid fedt at presse sig selv og se hvordan formen er, synes jeg.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • L

    Kan man gøre det på en crosstrainer med 15 km i timen?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    I skolen lavede vi Coopertest i forbindelse med et træningsprojekt. Jeg løb 2,85 km i midten af oktober. Vi løb testen på en inliner bane, der var 270 meter rund. I min alderskategori er mit kondital meget højt – rigtig god arbejdslyst med træningen 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Min træning fra i går...