Vil du støtte en god sag sammen med mig?

Status på min graviditet: 4 uger til termin!

Hold nu op.. 4 uger til termin. Det er jo for vildt! På en måde synes jeg de sidste 8 måneder er fløjet af sted, og så igen, så synes jeg tiden går langsomt. Nu vil jeg gerne føde og møde vores lille søn. Men jeg må være tålmodig og vente lidt endnu 🙂

3. trimester lakker også snart mod enden, og jeg synes bestemt jeg har kunnet mærke forskel i forhold til 1. og 2. trimester.

1. trimester var jeg ramt af kvalme til op over begge ører konstant, og jeg var SÅ træt. Jeg måtte hive mig selv af sted til træning, det var en kamp, men jeg vidste, at det var det der skulle til for bekæmpe kvalmen og trætheden. Jeg havde heldigvis en del hjemmearbejde pga tv-programmet, så det var kun de sidste 4 uger af 1. trimester der var rigtig hårde med personlig træning og klienter oveni. Samtidig begyndte min puls at stige hurtigere end før og der skulle ikke meget til før jeg blev forpustet. Min kost begyndte i den grad også at ændre sig, og jeg levede stort set bare af Bran Flakes og ristet brød med ost. Læs mere her.

2. trimester var jeg ramt at hovedpine og træthed, og så begyndte alle de her andre små tegn på graviditet at komme: kløende hud, blødende tandkød, tør næse, voksende bryster, tøj der blev for småt osv., men det dejlige var, at man nu kunne begynde at se, at jeg var gravid og ikke bare havde fået en lille topmave 🙂 Jeg kan huske, at jeg følte mig utilpas i for stramt tøj, fordi maven endnu ikke havde fået den fine runde form. Min kost var stadig underlig, men jeg kan huske, at da jeg var halvvejs i graviditeten fik jeg pludselig lyst til en Wedofood salat, selvom både salat og kylling virkelig ikke var noget jeg havde haft lyst til længe.

Halvvejs i min graviditet – sådan er det gået! Læs her

10 ting jeg ikke vidste om at være gravid… Læs her

3. trimester har igen budt på kvalme. Den kom stille og roligt stigende, og jeg veksler nu mellem at have kvalme, sure opstød og halsbrand. Lækker kombi! Det er værst, hvis jeg får spist for meget, eller hvis jeg spiser for tæt på, at jeg skal sove eller tage en lur. Trætheden er der stadig, og det er virkelig svært at få en god nattesøvn. Jeg ved ikke hvilken side jeg skal ligge på, og så snart jeg skal vende mig, så vågner jeg, og jeg er oppe at tisse 2-3 gange om natten. Og det er jo ikke ligefrem, fordi det bliver nemmere at få min søvn, når først vores dreng er kommet til verden, men jeg glæder mig til at kunne lige på den side jeg har lyst til eller på maven igen, haha 🙂 Jeg spiser små måltider i løbet af dagen, og spiser hvad jeg har lyst til. Jeg har under hele graviditeten ikke tænkt “jeg skal spise for 2”, for det er virkelig noget af en myte! De sidste par uger er mine fingre begyndt at snurre og sove, og jeg synes det føles, som som der er væske i dem nogle gange.

5 gode råde til træning for gravide. Læs her

Stort set siden jeg fandt ud af, at jeg var gravid har jeg styrketrænet (full body) 3 x ugen og lavet en eller anden form for cardio 2-3 x ugen. Jeg kunne løbe indtil ca. slutningen af 2. trimester, men så kunne jeg ikke klare 3-5 km længere, og løb derfor kun intervaller. Jeg tager stadig et par spurter på Skillmill, men et par dage før jeg gik ind i 3. trimester, meldte jeg mig ind i The Wolfpack Gym. Her går jeg til Row (1 times roning inkl lidt styrke-øvelser med egen kropsvægt), da jeg ikke belaster mit bækken ligeså meget som ved løb. Men jeg skal love dig for, at det er hårdt, og en super nice form for konditions- og intervaltræning. Jeg er virkelig glad for at fundet et alternativ til mit (elskede!) løb og intervalløb.

Til de nysgerrige, så havde jeg taget 9 kg på da jeg var i uge 32 (ca 4 uger siden). Jeg tror derfor jeg snart runder de 10 kg, men jeg ved det ikke. Det vigtigste for mig er, at vores dreng vokser som han skal i maven og har det godt, og at jeg selv har det godt. Og det har jeg, trods alle de skavanker, der følger med i en graviditet 🙂 Nu glæder jeg mig til at se, hvad de sidste 4 uger byder på, og hvornår jeg skal føde.

img_2444

Billedet til venstre: uge 12+4 (første billede vi tog af maven)
Billedet til højre: uge 36+0 (billedet fra i dag)

   

4 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vil du støtte en god sag sammen med mig?