Netflix and Chill

Hjemmelavet granola

Jeg kunne leve af müsli og granola, det er nok min yndlings morgenmad, snack og nogle gange også noget jeg får til aften. Jeg kan godt lide at blande det med havregryn, men bruger det også til fx skyr.

Måske du tænker: hvad pokker er forskellen på müsli og granola? Begge består oftes af de samme sunde ingredienser som gryn, frugt, nødder og frø, men på trods af det samme indhold, er der stor forskel på næringsindholdet og måden de er lavet på. Müsli er som sådan ikke bearbejdet, da det består af ubearbejdede gryn, nødder og frugt, hvor imod granola enten er bagt eller ristet i fedtstoffer og sødemidler som honning, der er med til at tilføre granolaen smag og knas, men også mere sukker og flere kalorier.

img_1846

Men, til min hjemmelavet portion har jeg brugt 1 spsk honning, så det er begrænset hvor meget sukker der er kommet i den 🙂 Den er lavet lidt på gefulen:

  • 3 store håndfulde havrgryn
  • 1 håndfuld solsikkekerner
  • 1 håndfuld chiafrø
  • 2 håndfulde mandler
  • 1 spsk. honning
  • 1 håndfuld kakaonibs fra Bodylab (tilsættes efter massen er bagt)

Hak mandler og bland det hele sammen. Tilsæt honningen, som gerne skal være så blød som muligt. Rør rundt, og brug evt hænderne, selvom det godt kan blive lidt klistret. Bred massen ud på en bageplade med bagepapir, og bag det i ovnen ved 180 grader i ca. 10-15 min. Men hold øje, da det kan variere fra ovn til ovn, hvornår granolaen har fået nok.

Lad granolen køle helt af, og tilsæt så kakaonibs og bland godt. Jeg hældte granolaen i en glaskrukke.

img_1836

img_1838

img_1842

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Netflix and Chill