Når det hele bliver lidt for svedigt..

Gravid og fit, ja tak!

Som lovet, så kommer der her en opfølgning på blogindlægget omkring min træning og graviditet. For en ting er sikkert, jeg må gerne træne selvom jeg er gravid. Det er desværre en udbredt myte, at vi gravide kvinder ikke må trænem eller at vi kan skade fosteret i maven ved at træne. Men bare rolig, gravide må gerne træne, og det gavner kun foster og fødsel. Dog skal man selvfølgelig tage sig sine forbehold, lytte til kroppen og søge læge eller jordmoder, hvis man er i tvivl.

En af de første jeg skrev til var Mette Lyngholm. Mette er kvinden bag bogen “Gravid & fit“, og jeg vidste bare, at jeg måtte eje og læse hendes bog. For jeg blev da selv helt i tvivl, om jeg nu kunne forsætte min træning, som gravid. Men allerede efter de første par sider af bogen blev jeg beroliget. For selvfølgelig kunne jeg det!

img_4590-2

Bogen Gravid & fit er skrevet af Mette i samarbejde med en jordmoder, og der er svar på ALT, hvad vedrører træning i de 3 trimester, og så er der træningsprogram afhængig af hvilket trimester du er i.

Gravide anbefales at træne minimum 30 min om dagen, og det kan deles op i løbet af dagen. Der er ikke noget max for, hvor meget du må træne, så længde du lytter til din krop. Selvom du er nybegynder og gravid kan du sagtens træne, bare lyt til kroppen og giv dig 60-70% af, hvad du føler er dit max.

Hvis du træner, under din graviditet kan det være med til bla. at mindske væske i kroppen, rygsmerter, hævelse, oppustethed, vægtøgning mm. Træningen forebygger forhøjet blodtryk og mindsker risikoen for at udvikle svangerskabsforgiftning med 40% og risikoen for at udvikle graviditetssukkersyge med 70%. Det giver bedre søvn, energi og humør, og styrker selvværdet. Aktive gravide har flere normale fødsler og kroppen finder hurtigere sig selv igen efter graviditeten.

Jeg vil klart anbefale dig at købe bogen, hvis du er gravid. Den er guld værd! Og så er Mette en super dygtig pige, så jeg vil også anbefale dig at følge med på hendes blog 🙂 (Og det siger jeg lige fra hjertet, det er hverken aftalt eller sponsoreret!).

   

2 kommentarer

  • Du kan sagtens lave dem hjemme. Du skal bruge en måtte og kettlebell eller håndvægt, eller bar egen kropsvægt 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nikoline

    Er det øvelser man kan lave hjemme der vises i bogen? Eller skal man i et center?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når det hele bliver lidt for svedigt..