Jeg har aflyst min camp på Marbella...

“Kan du godt træne selvom du er gravid?”

Før jeg blev gravid, blev jeg ofte spurgt om jeg ikke trænede for meget. Nu bliver jeg spurgt om jeg overhovedet må træne, som jeg gør.

Min træning har ændret sig de sidste par måneder. Før trænede jeg styrke 4 x ugen og cardio 2 x ugen, og prøvede så vidt muligt at holde 1 ugentlig hviledag. For mig er træning ikke en (sur) pligt, men noget jeg holder af og gør for min egen skyld, sundhed og krop. Jeg elsker at bruge kroppen, udfordre den styrke- og konditionsmæssigt, og opdage at jeg nogle gange er stærkere eller hurtigere end jeg troede 🙂

Nu træner jeg styrke 3 x ugen og cardio 2 x ugen. Jeg træner hele kroppen, når jeg styrketræner, for at holde træningen til 3 x ugen, og så løber jeg ude, eller tager et smut i fitness centeret og hopper på crosstraineren, romaskinen eller en airdyne i 20-30 min.

Men må man træne, når man er gravid? Svaret er JA! Det må du gerne. Er du typen, der er vant til at træne og har trænet inden du bliver gravid, kan du sagtens forsætte som du plejer, men blot sænke tempoet lidt og vægten i dine øvelser, og ellers bare lytte til din krop. Har du ikke trænet inden din graviditet, så kan du godt starte med at træne, men du skal blot gøre det med lav vægt, eller blot kropsvægt øvelser.

Derfor træner jeg stadig og elsker det. Jeg lytter til min krop, tager et par ekstra pauser og kører efter 10-15 reps i mine øvelser (dvs. jeg løfter ikke så tungt mere). Jeg laver stadig intervaltræning, men ikke med nær så højt tempo, som før. Jeg bliver hurtigere forpustet, da mit hjerte slår hurtigere end før. Jeg træner ikke de lige mavemuskler, men kun de skrå, og ellers har jeg fokus på ben, balder, ryg, bryst og skulder.

En af de første jeg skrev til, da jeg fandt ud af, at jeg var gravid, var Mette Lyngholm. Hun har skrevet bogen “Gravid & fit”, og den måtte jeg bare have fingrene i. For ja, jeg blev selv i tvivl om, hvad jeg nu skulle gøre med min træning. Heldigvis beroligede det mig at læse i bogen “Gravid & fit”, at det faktisk kun er godt for mig selv, Peanut i maven (ja, vi kalder baby for Peanut) og selve fødslen, at jeg træner og holder mig aktiv. Jeg vil skrive et lidt mere uddybende indlæg om bogen, og hvad du kan træne, som gravid i et andet indlæg 🙂

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg har aflyst min camp på Marbella...