Inspiration til din weekend-træning!

Forbyder du dig selv sukker og hvidt brød?

Det har jeg gjort. For nogle år siden. Der levede jeg 100% strikt efter Paleo, hvor der ikke var plads til brød, pasta, ris, havregryn, mælkeprodukter, sukker, kage eller slik. Og heller ikke alkohol. Kun kød, grønt, æg, nødder og avocado. Når jeg ser tilbage, så kan jeg godt se, at jeg var ude på et sidespor og levede alt for restriktivt og undgik rigtig mange sociale events. Jeg gik ikke særlig meget i byen, for jeg ville ikke drikke, men hellere være frisk til træning dagen efter.

Hele mit liv handlede om træning og sund mad; altså efter Paleo principperne. Men var jeg gladere, sundere eller mere tynd end jeg er nu? Nej. Absolut ikke. Jeg vejede måske et par kilo mindre, men var langt fra så stærk, som jeg er i dag. Jeg var ikke særlig glad i en periode, fordi jeg var enormt ensom.

fredagsslik

Men hvorfor er det, at vi forbyder os selv at spise nogle ting? Det tror jeg i den grad handler om de sociale medier, der dikterer, hvad vi skal og ikke skal, hvad vi må og ikke må spise, og hvordan vi skal og ikke skal se ud. Jeg har læst bogen “Slut med forbudt” af Morten Svane & Morten Elsøe, og har virkelig lært meget af at læse den. Jeg synes de to gutter kommer ind på nogle lidt svære emner, og får bevidst og beskrevet med god evidens, at det at spise sundt og leve sundt ikke handler om at forbyde nogle fødevarer, men om mængderne af det vi spiser og hvor meget vi bevæger os. Der er plads til bland selv slik en fredag aften (eller tirsdag, for den sags skyld). Der er plads til et stykke kage eller hvidt brød med Nutella. Acceptér alt, hvad du spiser – manglende accept fører til skyld, skam og endnu mere overspisning. Spis når du er sulten, og stop når du mæt (lige før du er propmæt).

Udsnit fra bogen om ‘5 sandheder om mad’:

  1. Der findes ikke usunde fødevarer – der findes kun madvaner, der begrænser din sundhed
  2. Der findes ikke sunde fødevarer – der findes kun madvaner, der øger din sundhed (eller hjælper med at holde den ved lige)
  3. Der findes ikke fedende fødevarer – der findes kun madvaner, der får vægten til at stige
  4. Der findes ikke slankende fødevarer – der findes kun madvaner, der får vægten til at falde
  5. Alle fødevarer kan passe ind i sunde og slankende madvaner

Jeg vil varmt anbefale dig at læse bogen eller lytte til podcast fra “Detox din Hjerne”, især hvis du gerne vil have styr på facts og myter, når det kommer til at spise sundt. Du vil med garanti lære en del, og i den grad om dig selv.

I dag har jeg et helt andet forhold til, hvad sund mad er for mig. Der er plads til både-og, har jeg lyst til bland selv slik, så køber jeg det. Vil jeg have hvidt brød, pølsehorn, hjemmelavet pizza eller burger og pomfritter, så spiser jeg det. Jeg har en meget aktiv hverdag, jeg styrketræner 3 x ugen og har 2-3 x cardio-dage om ugen. Jeg bevæger mig dagligt og får min motion. Jeg er sund, rask og glad, og jeg har en stærk krop. Og så har jeg ikke lyst til, at der er nogle fødevarer der skal styre min kost, og få mig til at forbyde mig selv noget.

   

2 kommentarer

  • Tak, dejligt at du følger med, det er jeg glad for 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dorthe

    Så sandt og godt skrevet, elsker inspiration fra din side, må følge med på sidelinien når ik jeg kan gå ved dig, bor desværre på fyn🙈

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Inspiration til din weekend-træning!