Lækre, sunde quiona-chokolade muffins!

Hvad betyder superset når du skal træne?

Jeg bliver rigtig tit spurgt, hvad jeg mener, når jeg skriver superset i forbindelse med min styrketræning. Og jeg kan godt forstå, hvis du ikke forstår, hvad det går ud på, da der jo findes et hav af udtryk når det kommer til træning og programmer.

Derfor vil jeg gerne kort, prøve at forklare, hvad det går ud:

1 set består af 1 øvelse, som du tager X antal reps (gentagelser) af i X antal set. Fx 3 x 10 reps af squat. Det betyder, at du skal tage 10 x squat, 30-60 sek pause, 10 x squat, 30-60 sek pause og så 10 x squat. 3 set i alt, og så videre til næste øvelse.

1 superset består ofte af 2 øvelser, men det kan også være 3 øvelser. Her sætter du 2 øvelser sammen, som du tager lige efter hinanden. Fx 3 x 10 reps squat i superset med 3 x 10 reps push up. Det betyder, at du skal tage 10 x squat og lige efter 10 x push up. Så kan du holde 30 sek pause, og forfra igen til du har taget 3 set i alt.

img_9011

Et superset kan bestå af 2-3 øvelser for samme muskelgruppe (ben, ryg, bryst, skuldre) eller af modsat muskelgruppe (modsat kan være ryg/bryst, ben/bryst, ryg/ben, bryst/skuldre osv.).

Jeg træner oftes efter superset princippet for at holde pulsen godt oppe, det føles sjovere og hårdere, og samtidig når jeg en del øvelser på kortere tid. En times træning svarer ca til 4-5 superset (8-10 øvelser), afhængig af om du tager 3 eller 4 set i alt af hver superset.

Men det er en smag sag, og du får gode resultater uanset om du vælger set eller superset.

Du kan læse mit tidligere blogindlæg omkring det at være ny i fitnesscenteret lige her.

Mit træningstøj er fra Reebok, og du finder det her og her.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lækre, sunde quiona-chokolade muffins!