Intervalløb - hvor hurtigt skal du løbe?

Sådan har jeg forbedret mine chin ups!

Chin ups, pull ups eller på dansk kropshævninger. Det er skide hårdt og svært, især for os piger modsat drenge der (ofte!) let som en leg kan hive sig selv op. Jeg har aldrig været fan af kropshævninger, men efter jeg startede hos Philip for snart 1,5 år siden, så er det nu noget jeg kan og som jeg gerne vil træne endnu mere 🙂

Forskellen på pull ups og chin ups er grebet. Første billede er en pull up, andet billede en chin up:

img_9011

img_9027

Min erfaring siger mig, at vi piger ofte har nemmere ved chin ups end pull ups, og derfor er det dem jeg starter med, hvis mine piger (klienter) gerne vil lære at lave kropshævninger. Før jeg startede med træning hos Philip aka Rebelsport, var chin ups ikke noget jeg gik op i eller havde fokus på, fordi jeg altid var af den overbevisning, at jeg bare var for tung i røven til at kunne hive mig selv op. Men der kom andre boller på suppen, og Philip fik det implementeret i min træning og til vores personlige træninger. Stille og roligt kom styrken, og jeg kan nu tage et par chin ups og en enkelt pull up eller 2 på mine gode dage 😉

Men hvordan er jeg kommet her til? Først og fremmest, så vil jeg råde dig til at droppe elastikken. Du vil måske rykke dig og skifte elastikken ud til en der hjælper mindre og mindre, men højst sandsynligt ikke til at kunne uden. Jeg har lavet rigtig mange (som i rigtig, rigtig mange!) negative chin ups, hvor man hopper op og sænker sig langsomt ned, i stedet for at bruge elastikken (se videoen nederst). Stille og roligt, har jeg tilføjet vægt til de negative chin ups og nogle gange lavet dem med hammer-grip, og på den måde rykket mig. Jeg har kørt supplerende øvelser, som pull down med smalt og bredt greb og med tempo, tunge rows og Y-raises på incline bænk.

Jeg håber min udvikling og mine råd kan hjælpe dig i gang med at træne dine chin ups eller pull ups og rykke dig 🙂 I videoen laver nedenunder laver jeg en negativ chin up:

   

2 kommentarer

  • Hej Sophie! Det er hårdt men med en god indsats og træning, så kommer det 🙂 Jeg ville nok prøve mig frem med den negative, til de bliver bedre og bedre. Du kan også gøre det, at du hopper op og holder dig selv oppe så længe du kan, og på den måde opbygger et godt greb og styrke i armene.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sophie

    Hej Line,

    jeg synes at pull-, og chinups er noget af det sejeste, og det er noget jeg drømmer om at kunne. Jeg kan desværre ikke tage en “ordentlig” negativ chin-up endnu, men bruger elastikken til chin-ups. Hvilken måde ville du anbefale?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Intervalløb - hvor hurtigt skal du løbe?