45 min. træningsprogram!

Jeg starter i morgen!.. Nej, på mandag…

Kender du det: du beslutter dig for, at i morgen, der starter du med at spise sundt, træne og virkelig give den gas. Men så kommer du i tanke om, at det jo er onsdag, du har en masse planer i weekenden, og beslutter dig derfor at vente til mandag. Der går du all-in!

Så bliver det mandag. Du står tidligt op, tager op og træner, har pakket tasken med en salat til frokost, og holder dig fra fødselsdagskagen på arbejde. Du kommer hjem fra arbejde, laver en god sund middag og går i seng med en god følelse og god samvittighed. Resten af ugen går skide godt, men så bliver det weekend. Du sover længe lørdag, og det rykker til din rytme med måltider, som du stille og roligt har opbygget i løbet af ugen. Det går lidt skævt, du får ikke rigtig spist som du ville og måske det ender med, at du skal ud og spise buffet og går amok i maden eller bestiller take-away og tømmer en pose chips. Den løbetur du havde planlagt blev ikke til noget, sofaen lokker for meget. Søndag vågner du og har det skidt. Du er sur på dig selv over det du spiste i går og over at du ikke fik løbet. Her vælger du enten:

A) Du opgiver og tænker, at det hele lige så godt kan være lige meget nu. Resten af dagen tænker du slet ikke på, hvad du kører ned og du får kun gået turen til kiosken og hjem.

B) At se bort fra lørdagens udskejelser, kommer op på hesten igen. Du får spist sundt og fornuftigt resten af dagen, og en du kommer endda en tur forbi fitness centeret.

Lyder det velkendt? For dig, der flere gange har valgt A, så går der måske en 1 eller 2 uger, eller 1 måned, og så beslutter du dig for, at på mandag, der går du all-in igen på sund kost og masser af træning. Men ender det galt igen eller kan du holde det?

Jeg tror, de fleste kender til ovenstående. Jeg gør i hvert fald. Jeg har selv flere gange tænkt, at på mandag, der starter jeg. Men så kommer der et eller andet på tværs, som påvirker ens følelser og tanker, og så vælter korthuset. Men hvordan kan du bedst komme videre, og ikke ind i den onde cirkel igen og igen?

Mit bedste råd vil klart være: tag det roligt, og gør en ting af gangen. Og lad være med at vente til mandag. Start lige nu og her med et fokuspunkt. Ting tager tid, og det samme gælder for vaner. Når du gerne vil ændre på den måde du spiser og bevæger dig på, så er det vaner, der skal ændres. I stedet for at gå all-in og ændre flere parametre (= vaner) på én gang, så vælg det du vil fokusere på først. Fx at du gerne vil træne 3 x ugen. Giv det 3-4 uger, og når det føles som en vane og lysten er der til at træne 3 x ugen, så kan du fokusere på noget nyt. Det kan fx være, at du skal spise 3 sunde, gode og fornuftige hovedmåltider. Giv 2-3 uger, og forsæt så med en ny vane. Fx 7-8 timers søvn hver nat, mere vand, mindre snack, ingen sodavand osv.

For mig er det en vane at træne 6 x ugen. Det er mit frirum. Lige så vel, som det for mig er en vane at spise sundt – nogle gange spiser jeg da også for meget af den sunde mad, proteinbarer og andet sundt snack, bevares. Men jeg er glad for de vaner, jeg efterhånden har opbygget, som gør, at jeg har en sund og aktiv hverdag.

Og husk nu: sund mad behøver ikke være kedelig! Du finder inspiration på bloggen lige her.

img_9608

img_6877

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

45 min. træningsprogram!