Sådan kan du aktivere dine balder!

4 fitness-bloggeres bedste jule-tip!

Julen nærmer sig med hastige skridt, og jeg er ved at være i julestemning. Men dem rammer mig altid aller mest, når jeg er kommet til Bornholm og hjem til familien – og i år også min kæreste 🙂

Men for mig handler julen ikke om en masse forbud og begrænsninger for, hvad jeg ikke må spise. Den handler om at hygge sig med familien, sørge for at få bevæget sig og trænet, spise med mådehold, men i den grad om at nyde hinanden og kærligheden. Der er mange dage i december, hvor fristelserne er større end i de andre måneder, nok fordi vi er ude til flere sociale arrangementer end ellers. Men også fordi der ved julefrokoster ofte indgår masser af mad og alkohol, og generelt jule-snack i hverdagene. Jeg tror på, at du med en fin balance mellem at nyde lidt af det hele og få dyrket motion, godt kan holde vægten i december og ikke slutte året af med al for dårlig samvittighed.

Jeg har spurgt 3 skønne fitness-bloggere om deres bedste jule-råd, og dem vil jeg gerne dele med jer:

Caroline Schack er en af de piger jeg elsker at følge på de sociale medier. Hun er bund ærlig, udstråler en skøn energi, og så er hun skide sød. Carolines bedste jule-tip:

“Mit bedste råd skal være at nyde det hele, men i rette mængder og at man skal passe på ikke at overspise fuldstændig.
Jeg synes ikke man skal begrænse sig til “kød og grøntsager” og have en “negativ” jul, fordi man går glip af meget af hyggen.. men måske tænke over, hvor meget sovs man egentligt hælde på tallerkenen, eller om man kan nøjes med 2 æbleskiver frem for 5 – og om de skal bades i syltetøj eller om det kan gøres mere moderat? Måske man heller ikke behøver at spise en håndfuld konfekt, men bare et par stykker. Og så synes jeg man skal sørge for at være aktiv; forslå familien at gå nogle lange ture! Det er altid hyggeligt.”

Joanna Scharlett mødte jeg da jeg startede i Sporting Health Club. Hun er en super dygtig personlig træner, du ser hende altid med et stort smil, og så er hun en sød veninde. Joannas bedste jule-tip:

“Mine bedste råd ligner jo nok de fleste’s, og i virkeligheden så lever jeg efter det året rundt, så det er ikke så julet. For mig handler livet om valg og balance, derfor er der ikke bestemte sæsoner hvor jeg lever mere eller mindre usundt. Jeg blev fornyeligt spurgt om jeg nogensinde spiser slik og nej, det gør jeg ikke, af princip, jeg får det dårligt og bliver træt, hvis jeg skal spise en snack, så vil jeg hellere sætte pris på et lækkert stykke mørk chokolade eller en banankage fra Naturbageriet, som er lavet af gode økologiske råvarer. (Fuldkornsrismel, rørsukker, banan, æble etc.)
For mig giver det mening og så er det blevet en vane og en del af den jeg er 🙂
1. Spis til du er 80% mæt, flere grøntsager end kød.
2. Mad skal give dig energi og ikke gøre dig endnu mere træt. (Altså først høj og så heeeelt vildt træt, er no Go!)
3. Giv dig tid til at nyde og tygge maden grundigt.
4. Nyd i mindre mængder.
5. Drik vand i rigelige mængder i mellem måltiderne.
6. Vær social – Sørg for at grine hver dag.
7. Bevæg dig dagligt. Hvad end der gør dig glad og accepter det nogen gange bliver en gåtur.
8. Hør musik der giver dig godt humør og god energi.
9. Træk vejret helt ned i maven og med hjertet. (Altså mediter 5-10 minutter dagligt)
10. Få rigeligt med søvn og hvile.
Når jeg lige scroller ned over mine råd, så syntes egentlig godt de kan inkorporeres i en jul med masser af familie -hygge og god mad.”

Cecilie Lange er en af de fitness bloggere jeg har fulgt i et stykke tid nu her på de sociale medier. Hun har en dejlig personlighed, er super ærlig i den her til tider skøre sundheds- og fitnessverden, og så er hun bare en skøn pige. Cecilies bedste jule-tip:

“Mit bedste råd er, at man skal huske at nyde julen uden at overdrive. Jeg mener ikke at man behøver sætte begrænsninger for sig selv, men egentlig bare bruge sin sunde fornuft. Selvom det flyder med julegodter behøver man ikke at proppe sig med det HVER evig eneste dag i hele december. Der findes heldigvis rigtig mange fine alternativer til sukker. Man kan sagtens bage sundere alternativer, hvis man synes det andet bliver for meget. Jeg forsøger selv ikke at gå all in i december, fordi det er svært at komme tilbage i den gode rytme. Derfor holder jeg mig som altid til 80/20 reglen…. Måske mere 70/30 i december ;)”

Jeg håber du kan bruge nogle af vores mange gode råd. Både her i julen, men også resten af året <3

img_2890

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sådan kan du aktivere dine balder!