This is honest health!

Kan du finde hoved og hale i fitness centeret?

Rigtig tit ser jeg folk i fitness centeret ved en maskine, for derefter at gå lidt rundt og videre til den næste maskine eller op på løbebåndet igen. Rigtig tit sker det også, at mange sidder har alt for lidt vægt på og ikke får udfordret dem selv nok. Og noget siger mig, de ikke helt ved, hvor de skal starte, forsætte eller sætte ind. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe med 🙂

Først og fremmest, så skal træning være sjovt! Men det skal også være hårdt og udfordrende, og give dig de resultater, du gerne vil have for de timer, du bruger i fitness centeret. Derfor vil jeg gerne give dig mine 3 bedste tip til, hvordan du kan finde hoved og hale i fitness centeret og få mest ud af træningen, når du er der:

  1. Vær forberedt på, hvad du vil træne (full body, overkrop, underkrop, cardio osv.)
  2. Pres dig selv og yd dit max (med god teknik!)
  3. Fokuser på dig selv og din træning (læg tlf, avis, bøger mm væk)

Punkt 1 er måske nemt nok for mig at sige som personlig træner, men hvis du har en ide om, hvad du skal træne (muskelgruppe) inden du går i gang og har lagt en plan for, hvilke øvelser du vil lave, så vil du være rigtig godt forberedt.

Som udgangspunkt så vil jeg anbefale dig at lave min. 8 øvelser, og gerne i form af superset eller cirkeltræning. Superset betyder kort sagt: udførelse af 2 lignende øvelser uden hvile imellem, fx squat efterfulgt af lunges eller bænkpres efterfulgt af push ups, og så tager man sine set, fx 3 eller 4 set på den måde. Superset kan dog også være med 2 øvelser for modsatte muskelgrupper, fx skulderpres efterfulgt af pull down eller leg curl efterfulgt af leg extension. Til sidste så kan et superset også være med 1 øvelse for overkrop og 1 for underkrop, fx squat efterfulgt af bænkpres eller dødløft efterfulgt af skulderpres. Uanset hvilken form for superset du vælger, så gør det din træning mere effektiv, da du hele tiden er i gang, holder puslen oppe og på den måde synes jeg det bliver langt sjovere at træne 🙂

Din træning kan fx være full body med 4 superset:

  1. Squat i superset med Pull down
  2. Lunges i superset med bænkpres/push ups
  3. Dødløft i superset med skulderpres
  4. Bulgarian split squat i superset med sit ups på stor bold

Her får du trænet overkrop, underkrop og core, og det vil ca tage 45-60 min. afhængig af om du tager 3-5 set + 8-10 min opvarmning.

Punkt 2 og 3 handler blot om, at du presser dig selv nok ift. kg, og at du fokuserer på din træning og de muskler du træner. Læs mere om effekten af mind-2-muscle her og inspiration til musik her.

Jeg håber det kan være med til at gøre din træning lidt sjovere og mere effektiv 🙂

repeat

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

This is honest health!