Er du klar på en udfordring?

5 tips til et sundt vægttab!

I mit arbejde som personlig træner, møder jeg piger, der gerne vil tabe sig, blive strammet op og komme i god form. Det kan virke som en umulig opgave, hvis man har prøvet utallige kure og oplevet nederlag efter nederlag. Samtidig oplever jeg, at mange lader sig styre af presset fra de sociale medier, hvor der florerer mange (mindre gode) bud på, hvordan man kan sammensætte sin kost på fx 1200-1500 kalorier dagligt, og så tabe sig – og så er der (desværre!) mange billeder på de sociale medier, der har været en tur igennem en app, så lårene og maven synes mindre.

Et sundt vægttab, starter i min optik, ved at tage tyren ved hornene og gøre noget ved det du gerne vil ændre, uden at lade dig styre af hvad andre tænker eller gør. Smid badevægten langt væk, og start med at fokusere på dit spejlbillede og kropsmålinger. Eller endnu bedre; et par jeans eller en kjole, som du skal kunne passe igen 🙂 Det handler om at bruge sin sunde fornuft. Efter jeg selv har erfaret, hvilket arbejde det kræver at ændre nogle vaner og holde kosten og træningen (læs her), vil jeg gerne komme med mine 5 bedste tips til at opnå et sundt vægttab og få sunde vaner:

  1. Spis 3 hovedmåltider dagligt (morgen, middag, aften) + 1-2 mellemmåltider. Undgå kalorie-rige mellemmåltider/snacking, så som nødder (max 30 gr./dagen) og tørret frugt, men spis i stedet for fx grøntsager, knækbrød med magert pålæg, æg, skyr eller hytteost. Mærk efter om du er sulten eller om det blot er en vane, fx hvis du keder dig. Husk masser af vand.
  2. Drop enten-eller! Der skal være plads til både-og, og har du lyst til 1 stykke kage eller lidt slik, så nyd det og drop den dårlige samvittighed og de 1000 slag i hovedet bagefter – op på hesten igen!
  3. Få 60 min. daglig motion hver dag. Fx cykelturen til-fra skole/arbejde, gåtur med hunden, en tur på legepladsen med ungerne osv.
  4. Få pulsen op med træning min. 3 x ugen, og træn det du synes er fedt! En blanding af både intervaltræning (cardio) og styrketræning, er klart min anbefaling.
  5. Få 7-8 timers søvn hver nat, så du undgår stress, træthed og giver kroppen tid til at slappe af og restituere.

Jeg har også givet 16 gode kostråd, som du finder herog 10 tips til FOODPREP, som du finder her. Du kan også læse, hvordan jeg holder motivationen oppe, lige her 🙂

Jeg håber det kan give dig inspiration og mod på at få en sundere og mere aktiv hverdag. Hvis du har brug for mere hjælp, så har jeg både online forløb og personlige forløb. Læs mere her eller send mig en mail på lineslivsstil@gmail.com 🙂

Mig bagfra

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er du klar på en udfordring?