Tilbage til hverdagen...

5 tips til at tage sundere valg i din sommerferie!

IMG_5098

Solen skinner ikke ligefrem fra en blå himmel lige nu, men juli måned er lige om hjørnet og det betyder sommer og ferie for rigtig mange.

Ferie er ofte lig med lidt mere hygge, mad, alkohol og mindre søvn og daglig aktivitet. Ferie er dog for nogle lig med mere motion i det frie og mere tid til at røre sig.

Jeg elsker sommer, sol og de lange lyse aftener. Jeg elsker at komme ud og løbe, træne og bade, og kan ikke få nok af at være ude. Og så elsker jeg at spise sommerlige, lækre salater, grillmad, koldskål, vandmelon osv. Hvis du har svært ved at træffe de gode, sunde valg når grillmenuen står klar og ser indbydende ud, eller når hyggen lokker mere end træningen, så kommer her 5 gode tips til, hvad du kan gøre for at holde den sunde linje i din sommerferie:

  1. Træn om morgenen. Solen står tideligt op, så det er dejligt lyst til enten at løbe en tur, cykle en tur, træne i haven eller tage i dit fitness center. Når du starter dagen med at træne, så skal du ikke sidst på dagen eller om aftenen, diskutere med dig selv om du skal eller ikke skal træne, nu hvor resten af familien er samlet. Find inspiration til din træning her.
  2. Begræns mængden af alkohol. I min optik skal der være plads til at nyde et glas kold rosé, en øl eller en drink en gang i mellem, men alkohol er virkelig en kæmpe kaloriesluger og det vil være der, hvor du virkelig kan spare en del ekstra på sidebenene i sommerperioden, hvis du undgår al for mange drinks og våde varer. Sluk tørsten i vand, og pep det evt op med frosne blåbær, kiwi eller druer. De kan fryses ned og fungere så fint som isterninger.
  3. Spis masser af grønt og proteinrigt. Når der bliver disket op til grillaften, så fyld din tallerken godt op med masser af salat og gerne et par kartofler eller brune ris. Hold dig til kylling, laks, kalkun, bøffer og nup evt en halv eller en lille pølse – det skal der være plads til. Spar på kammerjunkerne til koldskålen, og køb evt Easy’s (ISIS) musli crunch.
  4. Indfør daglig aktivitet. Har du mulighed for det, så tag cyklen til stranden (også hvis du har børn), gå en lang tur med din veninde (også selvom det regner!). Jeg anbefaler mine piger/klienter at indføre 1 times daglig motion – det gælder også turen til supermarkedet, trapperne op til lejligheden osv.
  5. Begræns mængden af sukker og flødeis. Når trangen til is melder sig i varmen, så hold dig til sodavandsis, eller køb is fra WAUW eller Cheasy. Du kan også lave dine is selv, find inspiration lige her.

I bund og grund, så er det dig selv der skal tage beslutningerne og træffe de rigtige valg. Du har selv muligheden for at påvirke dit fedttab, din træning og dit mål. Men husk, at der skal være plads til både-og, så længe du holder dig aktiv og spiser sundt alle ugens dage, så kan du godt nyde en dessert eller et glas vin i ny og næ. God sommer 🙂

Billedet er fra min ferie på Marbella Fitnesscamp, som du kan læse mere om her og her.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tilbage til hverdagen...