Om at give sig selv et skulderklap...

Korte, hårde HIIT intervaller!

image

Fy for den… I går sluttede jeg min løbetur af med nogle ret hårde HIIT intervaller på løbebåndet. Og det slog mig helt ud og fik mig til at kamp-svede (men der er også pænt varmt i Sporting Health Club lige nu, haha!)

Jeg løb 7 km rundt om Kastellet i det gode vejr, og besluttede mig for at slutte af med nogle intervaller på løbebåndet, da jeg kom tilbage til arbejde. Det blev til 2 runder Tabata:

20 sek arb (all out) / 10 sek pause (helt pause, hvor du hopper af løbebåndet og står på siderne) x 8. Efterfulgt af 2 min pause (enten helt pause eller gå) og så 8 x 20/10 sek igen. Det tager i alt 10 min inkl pause.

Det er nogle hårde, korte intervaller, der virkelig får pulsen op, og som booster din fedtforbrænding og forbedrer din kondition!

Mine piger (klienter) har i denne uge fået lov til at starte ud med 2 runder af sådan en lækker Tabata, og måske du selv vil prøve kræfter med det? Du kan sagtens lave det inden eller efter din styrketræning, eller fx gøre det efter en løbetur eller tage 3-4 runder (4 runder vil være 20 min i alt). Husk at varme godt op 🙂

Du behøver ikke løbe men kan sagtens lave det på romaskinen, crosstraineren, cyklen eller airdyne.

Go go go!

image

Dagens udstyr: lidt energi uden kcal, mit Jabra headset og mobile holder, og de vildt gode Nike Free Run!

   

2 kommentarer

  • Hej Annesofie,

    Alle former for løb er i min optik gavnlig for vægttab 🙂 Dog er intervaltræning super effektivt for fedtforbrændingen og konditionen – og så behøver man ikke være i gang i længere tid. Men når det er sagt, så synes jeg, du skal dyrke den løbeform du bedst kan lide og som variation til de lange løbeture, kan du så indføre intervalløb. God weekend 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    Kære Line. Jeg er klar over, at jeg skriver på et gammel indlæg, men jeg har et par spørgsmål vedr. interval. Jeg kan se du løber meget intervalløb og mindre almindeligt løb. Jeg har kunne læse mig frem til på forskellige hjemmesider, at almindeligt løb i princippet ikke er særlig god motionsform, hvis man vil tabe sig, bl.a. fordi det tærer på kulhydrater og ikke fedtdepoter. Vil det sige, at mine lange løbeture på 10 km i et “normalt” tempo i princippet ikke er særlig velegnet til vægttab?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Om at give sig selv et skulderklap...