Inspiration til fullbody program!

Min udvikling // Min historie

Dette blogindlæg har jeg glædet mig meget til at dele med jer. Samtidig er det også enormt grænseoverskridende for mig at vise mig selv frem på den her måde og åbne helt op for posen. De fleste af jer har sikkert læst, at jeg de sidste 10 uger har været under Saras aka HealthySkinnyBitch vinger, hvor hun har hjulpet, guidet, motiveret, støttet og sparket mig i den rigtige retning mod mit mål. Det har været 10 benhårde uger, men når jeg ser, hvor langt jeg er kommet, har det været det hele værd. Ingen tvivl om det!

Hvad var mit mål og hvorfor?
Tilbage midt i november måned tog jeg udfordringen op og joinede min kollega Kims 6 ugers kost-challenge julen over, og tabte 4,5 kg og 17 cm. Min fedt% målt med Harpenden fedttang faldt fra ca. 27% til 21%. Rigtig mange har løbende spurgt ind til mit mål med forløbet hos Sara, som startede d.12/1; fx hvor mange kg jeg skulle tabe? Målet for mig var, at få min fedt% ned lige under 20%. Det var selvfølgelig ensbetydende med, at der ville ryge nogle kg, men jeg har ikke haft sat noget fast mål med x antal kg. Et andet, men super vigtigt aspekt var, at jeg gerne selv ville føle på egen krop, hvad det ville sige at være under et så intensivt forløb, hvor jeg ugentligt blev målt og vejet, skrev kostdagbog, vejede min mad og spiste efter en slankende kost. Jeg har aldrig selv før været under et forløb på den måde med ugentlige vejninger, så det motiverede mig i den grad. Selvom jeg selv er personlig træner og kostvejleder, så følte jeg et behov for at få hjælp til at få styr på min kost, nå et mål og holde det. Det er simpelthen bare langt mere motiverende, når man har en man skal stå til regnskab for, og som man ved, er der, når det hele føles lidt hårdt og man har en nedtur. For dem har jeg bestemt også haft.

Mine resultater
På de 10 uger har jeg tabt 6,3 kg og 43 cm. Min fedt% er faldet fra 24,3% til 17,9% målt på en Tanita vægt, og 17% målt med en Harpenden fedttang. Min muskelmasse er kun faldet med 300 gr., så det er primært rent fedt, jeg har tabt. En ting jeg rigtig gerne vil slå ned på er kg og hvordan det tal på badevægten kan svinge helt vildt grundet fx væske, stress, søvn og menstruation. Det er vildt, hvor stort udsving, der kan være, bare med et par dages mellemrum, men også fra uge til uge. Mens min vægt løbende svingede lidt op og ned, røg der dog stadig cm fra kroppen. (Ergo: lad være med at hænge dig i kg, men kig på cm, tøj og spejlbillede.) Kigger jeg tilbage til midt november sidste år, så har jeg på ca. 4 måneder i alt tabt 11,6 kg og 60 cm. Det kan for nogle lyde meget, og for at være BUND ærlig, så må jeg indrømme, at jeg også selv lige skal sluge den kamel. Jeg har aldrig troet, at jeg kunne tabe over 10 kg eller tænkt, at jeg skulle det. Det er virkelig vigtigt for mig at slå ned på, da målet for mig ikke på noget tidspunkt har været at tabe mig de kg.

Ud over de kg og cm jeg har tabt, så har jeg lært så meget om mig selv; hvad jeg kan og hvor viljestærk jeg er. Jeg er blevet langt mere selvsikker og glad, og så har jeg i den grad udviklet mig, både personligt men også i mit arbejde, som personlig træner. Jeg har fået en kæmpe stor indsigt i, hvordan det er at skulle overholde en slank kost, sætte sig et mål og gå efter det, komme til ugentlig status, og oplevet hvor motiverende det er at have en at støtte sig til. Jeg føler, at jeg langt bedre nu kan sætte mig ind i mine pigers (= klienters) situation, fordi jeg selv har været igennem en ligende proces, som de skal igennem hos mig.

Hvad har jeg gjort og hvad har virket for mig?
Jeg har længe spist sundt, trænet stort set hver dag og selv syntes jeg har haft en sund og aktiv hverdag. Jeg har før prøvet at tabe mig lidt og bliver mere fit og slank, men aldrig rigtig rykket mig så meget, som jeg har gjort nu, eller sat mig et så konkret mål. Hvad har så virket denne gang? Helt klart følgende:

  • Kostdagbog
  • Vejet al min mad
  • OBS på mellemmåltider/snacks
  • Ugentlig vejning/måling (med gennemgang af mine måltider)
  • 60 min. daglig motion (fx cykle til/fra arbejde, gåtur, powerwalk osv.)
  • Struktur på min træningsmængde

Men en ting er sikkert: udover ovenstående punkter, så har det været et benhårdt arbejde, og krævet meget af mig og min viljestyrke. Det har ikke været let, jeg har været sulten og træt nogle dage, og bare haft lyst til at spise lige det jeg ville. Jeg er da også faldet i nogle gange og ikke helt spist de mængder, som jeg skulle, men så har jeg lært af det og kommet op på hesten igen og arbejdet videre. Men jeg er sku også stolt af, det jeg har opnået – og det synes jeg bestemt man skal have lov til. Det er så vigtigt at give sig selv et skulderklap en gang i mellem og stoppe op og nyde, de mål – store som små, som man opnår!

Jeg vil i løbet af den kommende uge komme med et part II-indlæg af min udvikling, hvor jeg vil skrive, hvordan jeg har trænet og hvordan en dag i måltider har set ud de sidste 10 uger 🙂 Stay tuned! (Part II, klik her)

Mig bagfra

mig fra siden

mig forfra

   

8 kommentarer

  • Lotte

    Ej slap af, hvor er det godt gået. Du er jo for vild. Og enig med ovenståendende kommentar: man bliver inspireret af dig og din træningsmængde (derfor i dag: 7 km gang, 7 km løb og så en HIIT time ☺️☺️)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sally

    Please opskrift på dine acai pandekager!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dejligt du følger med og bliver inspireret 🙂 Jeg træner hverdag med 1 ugentlig hviledag, men ja jeg kommer med svar på dine spørgsmål i mit næste indlæg, part II.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tusind tak for de rosende ord, søde! Jeg må indrømme jeg stort set aldrig bruger decideret opskrifter, men jeg lader mig inspirere af billeder/tips på Instagram og så laver jeg ofte mad på gefülen 🙂 Men jeg vil da klart anbefale Cecilie Linds/The protein kitchen 2 bøger!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sally

    Så sejt. Følger dig på snappen og du træner jo enormt meget! Så meget at jeg bliver inspireret til selv at træne mere end jeg gør i forvejen. Så ser meget frem til at se din kost og træningsplan! Har du været i kalorier underskud? Kunne være fedt også at vide hvor meget protein, fedt og kulhydrat det har indebæret, samt hvornår du har rørt sådan noget som brød,ris,pasta og om du har haft “cheatdays” dine resultater er meget inspirerende!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Matilde

    Ud over din egen blog, naturligvis – de opskrifter følger jeg og laver flittigt med stor glæde 😊 Og i øvrigt, TAK fordi du vil dele din meget personlige historie. Det er til stor inspiration for mig, og sikkert mange andre 👌🏻👏🏻💪🏻👍🏻

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Matilde

    WOW Line, det er da fuldstændig fantastisk – stort tillykke med det flotte resultat! Er død misundelig 😊 But I’m getting there med din hjælp! Ser meget frem til del 2, hvor vi får et smugkig på din kost og træning. Kan du mon anbefale en blog eller bog med sunde opskrifter? KÆMPE TILLYKKE igen – fandeme godt gået 💪🏻

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Hold op hvor er der sket meget! Godt gået 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Inspiration til fullbody program!