"Du skal ikke græde over spildt mælk.."

Sund Balance // Anna Warrington

Jeg er omgivet af en masse skønne piger, især på de sociale medier, der ligesom jeg selv går op i at have en sund og aktiv hverdag. Sidst havde jeg besøg af Camilla Lykke, som fortalte om hendes syn på sund balance (læs her). Denne gang er det søde Anna Warrington, som fortæller om hendes sunde livsstil og selve begrebet “sund balance”. Anna har jeg fulgt længe, både på hendes blog og Instagram, og hun imponerer mig gang på gang med hendes viljestyrke og ihærdighed for at bevare et positivt syn på at træne, det man kan trods modgang, og samtidig om at føle sig tilpas i sin egen krop.

Anna2

 

“Hvad er sund balance for mig? Mit navn er Anna, jeg er 26 år gammel og til daglig bor jeg i København, hvor jeg er i gang med min kandidat i statskundskab. I min fritid er jeg ret vild med at blogge, træne, have frivilligt arbejde og bage sjove, sundere kager i køkkenet.

Balance er blevet et populært ord at bruge inden for sundhedsverden, men det er nok de færreste, der kan fortælle en definition på, hvad ordet betyder. Det er nemlig, i dets natur, et subjektivt og relativt spørgsmål. Hvad der er balance for mig kan måske virke fuldstændig fantastisk for dig, men alt for sløset for en anden. Vi mennesker er (heldigvis) forskellige. Vi er født med forskellige forudsætninger, lever forskellige liv og har forskellige prioriteringer i hverdagen. Derfor kan balance med kost og motion sjældent overføres fra ét menneske til et andet.

Hvad vi kan gøre, er at inspirere hinanden med glade ord, sjove tanker og ved at være åbne om vores følelser. De fleste kender det med at mangle overskud, men de færreste viser deres aftensmad fra frost eller chokoladebar på de sociale medier. Jeg mener, at balance i sundhed både refererer til vores egne individuelle vaner, men også hvordan vi udadtil viser vores hverdag. Lad os blive bedre til at snakke om de dårlige dage, hvor alt sejler og hvordan vi håndterer dem – både mentalt, men også gennem konkrete råd om fx nem aftensmad.

Anna W

Min egen hverdag er travl med mange forskellige projekter, så det er sjældent at to dage er ens. Det stiller nogle høje krav til min kost, der skal være nem, hurtig og god at have med på farten. Min mave er ikke ret glad for gluten, fed mad eller for stærk mad, da jeg døjer med nogle gener efter mange år med indtag af smertestillende medicin. Det betyder, at min mad primært er naturlig fri for gluten, men jeg spiser ind i mellem speltmel, der ikke generer min mave ligeså meget som hvedemel.

Min kost består af grøntsager, magert kød, nødder, ris, søde kartofler, hjemmebag, bland selv slik, frugt, riskiks, kaffe, pepsimax, hytteost og naturligvis skyr, ellers er man jo ikke sundhedsblogger. For mig handler balance om en god fordeling af næringsstoffer, så jeg har energi til min hverdag, men også at der skal være plads til at drikke rødvin og spise lakridsser, hvis jeg har lyst til det. Min mave behøver ikke være helt stram eller markeret, så længe jeg har det godt og føler mig i god form.

Træning er for mig nemlig et frirum, der skal gøre mig glad. Jeg har længe arbejdet med accepten af, at jeg grundet mine smerter og problemer fra hofterne, ikke kommer til at træne hverken særlig tungt eller særlig meget. Jeg kommer ikke på scenen som bikiniatlet, jeg får ikke en sixpack og jeg bliver aldrig den stærkeste i centeret. Men det okay. Jeg kan arbejde på at blive den stærkeste version af mig selv – med alt hvad det indebærer.”

 

Anna3

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

"Du skal ikke græde over spildt mælk.."