Vil du gerne forkæle en du holder af?

Første gæsteblogger // Sund balance!

Jeg bliver inspireret af rigtige mange, som bla. deler samme syn på sundhed, som mig selv. Derfor vil jeg her på bloggen fremover få ‘besøg’ af forskellige sundhedspiger, og den første i rækken er Camilla Lykke. Måske i bedre kender hende som lykke.tri på Instagram 🙂 Læs Camillas tri-historie og hendes syn på sund balance:

“Mit navn er Camilla Lykke, jeg er 24 og bor i Aarhus. Jeg læser Idræt, som dog er sat på stand-by lige pt, men om en uges tid starter jeg på Fitnessinstruktør uddannelsen hos Fitness Institute, for derefter at kunne ta’ Personlig Træner uddannelsen. Det har længe har været et ønske og et mål – så det, at jeg snart er ét skridt tættere på dét, er virkelig fedt, og jeg glæder mig til at kunne gøre brug af mine uddannelser og viden til at hjælpe andre med deres mål og drømme.

Lykke
Udover at være ret vild med styrketræning, så har jeg kastet mig ud i et triathlon eventyr, som begyndte for 2 år siden, da jeg, lidt for sjov skyld, tilmeldte mig en mini-tri (KMD4:18:4), som er en 1/10 af en fuld ironman distance. Jeg havde lige fået en ny MTB (mountain bike) og tænkte, at jeg ville prøve noget nyt, og meldte mig til. Svømning er jo én af de tre discipliner i triathlon og det var også her, jeg for første gang blev rigtig udfordret – fuck det var hårdt! Jeg kunne svømme maks 50 m. i streg, hvorefter jeg var ved at dø. Det virkede totalt håbløst, men ligesom med styrketræning, hvor man bliver stærkere, bedre og mere markeret, jo mere vedholdende og kontinuerligt man arbejder for det, så knækkede jeg også til sidst koden til crawl, så jeg rent faktisk kunne svømme en længere distance uden at være ved at dø efter 25 m.

Under min debut på tri-scenen, til mini-tri’en, som jeg kørte på min MTB, blev jeg overhalet gang på gang af lette, smarte, fancy triathloncykler, og det var på cykelturen, jeg besluttede mig for, at jeg ville mere – jeg ville også overhale, jeg ville ha’ en racercykel (de er dyre, men er til at komme i nærheden af i forhold til tricykler), og så ville jeg melde mig til en længere distance – and so I did. Kort tid efter var jeg tilmeldt KMD Ironman 70.3, som er en halv ironman, altså 1900 m svømning, 90 km cykling og 21.1 km løb. Fuck! Det er fanme langt! Men nu var det købt og betalt – og der var et seriøst mål at træne efter, hvilket for mig altid øger motivationen.

Jeg har altid dyrket sport – håndbold, fodbold, løb, og selvom man træner håndbold og fodbold for at vinde en kamp, så var det her Ironmanprojekt noget helt andet. Ikke noget man ‘bare lige gør’, eller tager på rutinen. Det krævede noget mere struktureret træning, da der skulle trænes både svømning, cykling og løb.

Jeg er sådan bygget, at hvis jeg ikke træner, så tager jeg på – så jeg tænkte ‘fedt, nu skal jeg træne meget, så bliver jeg sikkert tynd’, (mærkelig tanke, ik? Men sådan noget fylder sikkert hos de fleste, i hvert fald de fleste kvinder, tror jeg). Men sådan hænger det ikke helt sammen – i hvert fald ikke for mig – i takt med, at der bliver trænet mere, har kroppen også brug for mere brændstof, så jeg blev ikke tyndere – men nok tyndere, end hvis jeg ikke lavede, hvad jeg gør. Men hvorfor skal jeg være tynd(ere), hvorfor fylder det så meget? Jeg prøver hver dag at acceptere, at jeg ser ud som jeg gør, at jeg ikke får sixpack, at det er okay, og at jeg er stærk og sund som jeg ser ud – nogle dage er det nemmere end andre, men sådan har vi det nok allesammen – og jeg er for madglad til nogensinde at få sixpack, så det er nok bare noget for noget 😉 sundhed for mig er ikke kun træning, det er en balance mellem det ‘syndige’ og grøntsagsjuice og skyr. Jeg spiser bland-selv-slik om fredagen og jeg glæder mig til det hele ugen, og ja – måske jeg ville blive tyndere, hvis jeg ikke spiste slik eller hvid brød, men det er en livskvalitet jeg ikke er villig til at ofre. Sundhed er balance, selvom det også er svært – også for mig. Men practice makes perfect, right? Sundhed er også at lytte til kroppen og dens signaler – under træningen til mit ironmanprojekt havde jeg 2 uger i sommerferien, hvor jeg mistede lysten til træning fuldstændig, så i stedet for at slå mig selv i hovedet over manglende træning, så forsøgte jeg at nyde dagene uden træning – lytte til kroppen og hovedet, og jeg kom stærkere tilbage. Sundhed er evnen til at restituere uden dårlig samvittighed – kroppen har brug for det, og det er næsten ligeså vigtigt som træning.

I september 2015 gennemførte jeg Ironman 70.3 i Aarhus i ØS regnvejr og stiv kuling, på 6 timer og 6 min. Det var det mest sindssyge, jeg har oplevet. Men samtidig også det fedeste. Jeg fucking gjorde det! Og ligesom mini-tri’en satte gang i noget større, så vil jeg efter min halve ironman også ha’ mere – jeg er ikke færdig med triathlon. Så i 2016 er der 2 x halve ironman på programmet, samt 1/4-ironman (som jeg også kørte sidste år) og et halvmarathon.

I år har jeg fået en triathloncykel stillet til rådighed af Jensen Cykler i Aarhus, som bl.a. skal være med til at indfri mit mål om at gennemføre en halv ironman hurtigere end sidste år, men derudover er min løbetræning blevet mere seriøs og det giver pote allerede nu, hvilket kun giver mig endnu mere blod på tanden. Der er ikke noget bedre, end når træningen pays off – hvad end det så er styrketræning, løb, triathlon, yoga eller noget helt femte.
Hvis I har lyst til at følge med i min træning og vejen mod mine mål, som jeg håber kan være med til at inspirere nogen derude, så er I velkomne til at slå vejen forbi @lykke.tri på Instagram. Og ligeledes, hvis I har spørgsmål.”

lykke2 lykke3

2 kommentarer

  • Louise

    Rigtig godt indlæg!
    Hvorfor har du sat idræt på stand-by? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Louise! Som Camilla Lykke skriver, så er det sat på standby, så hun kan starte på uddannelsen til personlig træner. Du kan altid fange hende for flere på spørgsmål på @lykke.tri på Instagram 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vil du gerne forkæle en du holder af?