Max udfordret til Atlet-test...

Ny i fitnesscenteret? Sådan får du succes!

image

Er du startet januar måned med at melde dig ind i et fitnesscenter, eller har du støvet dit medlemskort frem og sat dig, som mål at komme i gang med at træne? Så vil jeg gerne hjælpe dig lidt på vej, og give dig nogle få men gode råd til, hvordan du fra start får succes 🙂

  1. Start roligt ud
  2. Træn det du kan lide
  3. Træn kort, hårdt og effektivt
  4. Lyt til din krop
  5. Husk variation i din træning 

Når du starter med at træne, vil jeg råde dig til at være realistisk omkring, hvor mange gange om ugen du kan komme af sted. Planlæg din uge, så du ved hvornår du skal i fitnesscenteret, pak tasken eller læg tøjet frem, så du er klar til at tage af sted. 2 x træning om ugen er helt fint, hvis du ikke kan nå mere eller kan overskue mere – husk på, det er bedre end ingenting!

Kan du godt lide at løbe, så løb. Kan du lide at løfte vægte, så løft vægte. Kan du lide at være til holdtræning, så tag til det. Du skal træne det du kan lide, og så give den max gas. Din træning behøver ikke tage over 1 time eller 1,5. Intervalløb, cirkeltræning, HIIT eller superset er alle nogle meget effektive metoder at træne efter, så din træning bliver kort og hårdt. En god træning inkl. opvarmning kan fx tage 45 min., og så er der ingen undskyldninger for ikke at have tid til det 😉

Er du træt og uoplagt, så kan træning oftes give dig energi igen. Andre gange er det vigtigt at lytte til sin krop og de signaler den sender. Er du meget øm og træt, så kan en lang gå tur eller en tur i svømmehallen være rigtig god træning for krop og sind. Samtidig skal du huske at variere din træning og udfordre dig selv. Din hjerne og krop vender sig ekstremt hurtigt til alt hvad du laver, så hvis du træner efter samme program i flere måneder, vil du måske opleve at dine resultater udebliver. Et godt tip kan være at skifte øvelser, antal gentagelser, sæt, tempo eller intervaller hver 4-6. uge.

Ps. Føler du dig helt på bar bund, hvad træning angår, så kan jeg kun anbefale personlig træning. Du kan læse mere om mine forløb her.

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Max udfordret til Atlet-test...