Lang dag med træning og arbejde...

Mere vand, tak ;-)

image

Vand, vand og vand.. Du har nok hørt det før, men det er super vigtigt at få nok vand i løbet af en dag. Hvorfor? Det kan du læse mere om her:

Få styr på din væskebalance!

Vand er super vigtigt, og især for vores krop. Du mister konstant væske i løbet af dagen, og især under træning. For at dække kroppens basale behov for væske, så skal du som min. drikke ca. 2,5 L pr. dag. Træning, feber, varme omgivelser osv. får dig til at svede og øger dit behov for væske. En vigtig huskeregel for at optimal væskebalance er, at du altid skal drikke så meget vand, at din urin har en lys gul og klar farve. Eller du kan tage din kropsvægt x 0,033 for at finde dit væskebehov – for et menneske på 80 kg vil det altså sige 80 x 0,033 = 2,64 liter/dag. Er du dehydreret kan du opleve en følelse af konstant træthed, vægtforøgelse, dårligt immunforsvar, langsommere restitution efter fysisk arbejde eller træning og en forøget risiko for sygdomme som kræft, gigt, hjerte/karsygdomme, astma, allergi osv. God hydrering i kroppen vil beskytte knogler og led, transportere næringsstofferne rundt i kroppen og udskille giftstoffer. Det vil regulere din kropstemperatur, og være med til at sikre, at du ikke får forstoppelse, især hvis du spiser fiberrigt. En god væskebalance vil også være med til at sikre dig en god mæthed, da du måske har oplevet at du føler sult, selvom du har spist. Det kan derfor meget vel, være tegn på, at du mangler væske. Kort sagt, så vil en god væskebalance i kroppen være med til at holde dig rask og sund. Rigtig mange drikker desværre alt for lidt vand, og er du en af dem, kommer her 2 godt tip til at få drukket nok vand:
1: Hav altid en vandflaske med dig på farten og som du også har stående fremme derhjemme. Tag 5-6 køkkenelastikker, og sæt en elastik rundt om flasken, hver gang du har drukket den færdig, eller flyt en fra bunden af flasken til toppen. 6 elastikker, giver 6 flasker i alt og dermed 3 L vand.
2: Brug app’en Waterin. Her kan du registrere hver gang du har drukket 1 glas eller 1 flaske. Du kan selv ændre på hvor mange L din flaske er på.
PS. Synes du det er kedeligt i længden med vand, så pift dit vand op med citron-, lemon- eller agurkskiver eller frys put dem i fryseren sammen med fx blåbær eller druer, så det bliver til isterninger.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lang dag med træning og arbejde...